Overslaan en naar de algemene inhoud gaan

Test Batavus Stream

Title

Mister E-bike test de Batavus Stream. Ik ben er al een tijdje erg goed over te spreken, vooral de goede prestaties en het gebruikersgemak. Ook in de werkplaats zijn door ons nog geen enkele gebreken gevonden. Benieuwd wat een andere expert er van vind? Lees het bericht hieronder!

 

 

 

Bron: http://www.misterebike.nl/news/test-batavus-stream-2015-model/

 

Gedurende een week konden wij de Batavus gebruiken, om een indruk te krijgen van zowel de fiets als het ondersteuning systeem van Yamaha.

Yamaha is een oud gediende binnen de e-bike markt, heeft o.a. het systeem voor Sparta, batavus en Giant eind jaren negentig gemaakt. Daarna zijn ze jaren van de markt geweest om nu terug te komen op het oude nest bij Batavus. (Giant gebruikt ook het Yamaha, maar dit is alleen de motor de rest is van Giant zelf).

Een mooie samenwerking die misschien wel tot mooie dingen kunnen leiden.

Nee we zeggen nog niets,  lees maar lekker verder.

 

De fiets.

Het frame is stabiel je ziet en merkt dit vooral terug in de dubbele buis vanaf het balhoofd naar de crank, de onderste loopt breed uit naar de motor, wat optisch mooi is maar ook meer stabiliteit geeft aan de fiets. Wat wel opvalt is dat door de lange accubagagedrager en met veel bagage de achterkant in de bochten iets gaat uitwijken. Maar je went hier snel aan, het voelt niet onprettig aan, maar het is wel wennen. Remmen doet deze fiets prima met de Hydraulische Magura HS 11 sta je indien nodig snel stil.

De 7 speed versnellingsnaaf van shimano is prima, met een overbrenging van 244% goed, zelf heb ik de voorkeur voor de 8 speed omdat dit een groter bereik geeft (307%) en de versnellingen liggen dichter bij elkaar waardoor er meer comfort ontstaat.

De kabels zijn netjes weggewerkt, in het balhoofd zit een vergelijkbare optie zoals Gazelle het heeft, prima en netjes. En je hebt meteen minder last van beschadigingen aan de zijkant van het balhoofd. Het stuur is makkelijk zonder gereedschap te verstellen.

De spatborden zijn van SKS en niet meer van Batavus, wat de prijs iets drukt omdat een logo ergens op kost nu eenmaal extra voor een fabrikant en dus ook voor jou als klant. Overigens zijn de spatborden van een zeer goede kwaliteit en doen hun werk goed.

Het slot is van Axa type defender met insteek mogelijkheid voor extra veiligheid tegen diefstal.

De verlichting is prima in orde, maar werkt via de accu en zonder stroom dus geen licht, wel een minpuntje.

Daarnaast zit er een bel op, maar daar dan ook alles mee gezegd. Het geluid is te zacht om andere weggebruikers te waarschuwen als je er met een vaartje van 25 km/uur aan komt. Voor een fiets van deze prijsklasse mag je wel iets meer verwachten.

De banden zijn van CST uit de Reach serie. Goede band die het in de jaarlijkse test van E-Bike & Trekking  goed deed.

Het ondersteuning systeem.

Het Yamaha systeem is nu iets meer dan een jaar op de markt.  Het testen hebben wij iets uitgesteld om een goed systeem te testen zonder kinderziektes. Moet zeggen dat wij in ieder geval onder de indruk zijn.

80 Nm is niet niets en je merkt het duidelijk. De 3 standen eco/normaal en power zijn goed op elkaar afgestemd, hierdoor merk je duidelijk het verschil, en kan je makkelijk alle omstandigheden aan. Als je het systeem gaat vergelijken met de andere merken, dan is Yamaha een stuk stiller dan Bosch, qua geluid vergelijkbaar met Impulse. Het geluid wat de motor maakt is een beetje een fluittoon, maar niet hinderlijk. Het is zover wij weten het krachtigste systeem op dit moment voor de Pedelecs tot 25 km/uur. Nou zie ik je denken 80 Nm is dat niet te veel voor de onderdelen.

Ik zal het uitleggen, de meeste kracht komt vrij op het moment dat er geschakeld wordt en tegelijkertijd ook trapkracht gezet word. Om dit op te vangen maakt Yamaha gebruik van de shiftsensor technologie, dit is niet nieuw meer want er zijn al meerdere systemen die dit ook al hebben. Het houd in dat op het moment dat je schakelt het systeem een fractie van een seconde de motor werking onderbreekt waardoor er minder kracht op de ketting komt te staan en dus ook op de naaf. De metingen zijn met een rotatiesensor, trapkracht en snelheid. Maar je kunt ook je benen even kort stil houden bij het schakelen, weet je zeker dat het goed gaat.

 

Het bedieningspaneel is makkelijk te bedienen (ook met handschoenen).

De aan/uitknop aan de bovenkant, links de ondersteuning (hoger/lager) verlichting en de (S) selectknop voor de display aanpassing. Simpel maar doeltreffend.

 

 

 

 

 

 

 

 

Het display is duidelijk, wel even afstellen aan je kijkhoek, en zeer uitgebreid.

Is afneembaar (met een tasje om hem te bewaren) type LCD met diverse functies:

- Batterij-indicator in 10 stappen

- Batterij-indicator in procenten

- Power-indicator

- Snelheidsmeter

- Range-indicator

- Cadans-meter

- Klok

- Thermometer

 

 

 

Wat hier vooral opvalt is dat er een cadans-meter op zit, hiermee kan je je trapfrequentie aflezen, en dus accu sparen. Het beste is om een trapfrequentie van tussen de 70-80 per minuut aan te houden, hierdoor heb je een lekkere cadans en is er minder capaciteit van de accu nodig, dit houd wel in dat je meer moet schakelen. Maar de actieradius zal hierdoor groter worden. Nu we het toch over de accu hebben, deze zit onder of in de bagagedrager het is maar hoe je het ziet. Heeft 13.5 Ah en met 36 Volt maakt dat 486 Wh. Ik reed in de High performance mode meer dan 50 kilometer op het test parcours (25,4 km) waar behoorlijk wat bruggen/viaducten en heuvels in zitten, dus actieradius zeer goed, zeker als je mijn gewicht (100+ kilo) en bagage meerekent.

De accu is wel wat lang, waardoor de bagagedrager ook langer is geworden, het nadeel is dat als je tassen wil monteren deze wat verder naar achter komen te hangen en het gewicht verder naar achter komt. Maar je weet het elk nadeel heeft ook een voordeel, je zult met grote voeten minder snel je tassen raken bij het trappen door de grotere afstand. En een kinderzitje is ook prima te monteren en je kleine passagier heeft ook meer ruimte. De accu is tevens op de fiets te laden en uiteraard binnen, iets wat makkelijk is in de winter. Hij is niet makkelijk vast te houden, omdat er een handgreep ontbreekt.
 (heb hierover navraag gedaan en het blijkt dat het design in de toekomst wellicht aangepast gaat worden)

 

 

Conclusie:

 

Pluspunten Minputen
Mooi uiterlijk Bel
Goede krachtige ondersteuning Lange accu / Bagagedrager
Comfortabel  
Stabiel  
Uitgebreid Display
 

Tja, een top fiets voor dagelijks gebruik, maar ook voor woon-werkverkeer / toertochten.

Super ondersteuning, en degelijk en netjes afgewerkt. Op een paar kleine puntje zou de fiets aangepast kunnen worden (bel?), maar op het punt van b.v. de accu is de fabrikant afhankelijk van zijn leverancier, dus dat kunnen we ze niet kwalijk nemen. De ondersteuning is pittig maar niet echt heel sportief te noemen. En dan het eindresultaat.

We geven onze eerste 5 sterren oordeel voor deze Batavus Stream en dus de hoogste score die een fiets bij ons kan halen. Deze e-Bike verdient het echt.

 

 

Gegevens Batavus Stream Uitvoering 

Nexus 7 met hydraulische velgremmen 

Adviesprijs 

€ 2.399,- 

Framematen 

D 48, 53, 57, 61 

H 53, 57, 61, 65 

Kleur 

Zilver 

Motor 

Yamaha PW-serie Middenmotor 

Sensor 

Rotatie-, Snelheid- en Trapkracht Sensor inclusief schakelherkenning 

Wattage 

250 Watt 

Koppel 

70 Nm nominaal, 80 Nm maximaal 

Ampère 

13,5 Ah 

Volt 

36 Volt 

Wattuur 

486 Wh (afgerond 500 Wh) 

Ondersteuning 

3 standen (Eco/Standard/High Performance) 

Display 

Afneembaar LCD met diverse functies: 

- Batterij-indicator in 10 stappen 

- Batterij-indicator in procenten 

- Power-indicator 

- Snelheidsmeter 

- Range-indicator 

- Cadans-meter 

- Klok 

- Thermometer 

 

Stuurbediening 

Ja 

 

Bekijk de fiets: http://jorttweewielers.nl/producten/fietsen/elektrische-fietsen/batavus/batavus-stream

Lees meer: http://www.misterebike.nl/news/test-batavus-stream-2015-model/

 


Site design by Studio5600.com