Overslaan en naar de algemene inhoud gaan

Alles over e-bikes

Title

Het aanbod van elektrische fietsen is enorm. Maar voor elektrische ondersteuning zijn er feitelijk maar een paar systemen op de markt. Een overzicht van de meeste gebruikte systemen:

Ion- Techniek

De ION-technologie is het meest verkochte syteem in Nederland. Het wordt gebruikt op de luxere fietsen van Sparta, Batavus en Koga. Het is leverbaar met motor in het voorwiel of in het achterwiel.

  • Zeer natuurlijk aanvoelden ondersteuning. Reageert netjes op eigen kracht.
  • Ondersteuning ruim voldoende voor alle omstandigheden (wind mee, wind tegen, optrekken, heuvel op)
  • Start zeer netjes.
  • Stopt zeer netjes.
  • Ook veel ondersteuning bij weinig inspanning.
  • Snel (ondersteuning stopt past bij 27,5 km/h. Dat mag wettelijk omdat er een marge van 10% is op de maximum snelheid van 25 km/h).
  • Fraai display.
  • Goede weergave capaciteit accu op display.
  • Display afneembaar tegen diefstal.
  • Display goed te bedienen.
  • Capaciteit en laadhistorie uit te lezen door dealer.
  • Dealer kan systeem updaten met laatste sodtware.
  • Wordt geleverd met zowel voorwiel als achterwielmotor.
  • Ruime keuze plek accu. Wordt geleverd met accu in drager of in het frame en bij Batavus zelf in de kettingkast.
  • Motor kan opladen in afdaling.
  • Veel extra functies zoals parkeerhulp, achteruit, hartslagaansturing, maximum snelheidinstelling, verschillende rijprofielen.
  • Bewezen technologie (het systeem is al jaren op de markt) 

 

Bosch-Techniek

De Bosch middenmotor is in 2011 op de markt gekomen.  Het systeem maakt een zeer goede indruk en Bosch is in 2013 marktleider in Europa geworden. Inmiddels leveren een zeer groot aantal merken een fiets met Bosch motor.

  • Stevige ondersteuning
  • Ondersteuning ruim voldoende voor alle omstandigheden (wind mee, wind tegen, optrekken, heuvel op)
  • Start prettig
  • Stopt prettig
  • Ruime kezee in ondersteuningen (is sinds 2013 5, was daarvoor maar liefst 12)
  • Ook krachtige ondersteuning mogelijk als je zelf weinig doet
  • Fraai display (in 2013 nog verbeterd)
  • Display makkelijk te bedienen
  • Display afneembaar tegen diefstal
  • Efficiente aandrijving (door middenmotor kan die altijd in juiste toerental draaien).
  • Laag gewicht
  • Robuust syteem doordat motor, sensoren en electronica allemaal bij elkaar zitten.
  • Laag zwaartepunt ( als je de versie koopt met accu bij de motor)
  • Fabrikant en dealer verkoopt compleet systeem dat makkelijk te onderhouden is. (Dus die kunnen er niet zelf meer er iets aan verpesten. Je weet dat je het betrouwbare systeem van Bosch koopt en je schroeft er zo een nieuwe op)
  • Wielen makkelijk te verwijderen voor bijvoorbeeld banden verwisselen.
  • USB aansluitng voor laden mobieltje e.d.

Het BionX systeem met motor in het achter- of voorwielwiel vind je vooral op sportieve fietsen. Het systeem is oorspronkelijk ontwikkeld voor mountainbikes en is vooral daarvoor geschikt. Sportief en snel fietsen in zware omstandigheden. De ondersteuning is namelijk alleen hoog als je zelf ook veel kracht levert. Snel fietsen met veel ondersteuning en zelf weinig doen is lastig.

  • Krachtige ondersteuning in zware omstandigheden (steile heuvels, bakfiets een bruggetje op).
  • Ondersteuning start prettig.
  • Makkelijk in te bouwen door fabrikanten. (veel kleine fabrikanten van speciale fietsen gebruiken dan ook BionX. Het systeem is ook los te koop)
  • Fraai display
  • Accu kan opladen in afdaling.
  • Houdt (te) sterk in als je zelf wat minder inspanning levert.
  • Zeer kwetsbare accu-aansluiting. De regelelectronica zit namelijk in de accubehuizing. Voor de verbinding met de fiets gebruikt BionX een signaalstekker met dunne pennetjes.
  • Bevestiging display wat kwetsbaar

 

Er zijn veel onduidelijkheden of de afstand die je kan fietsen op een volle accu van een elektrische fiets, hierbij geven we een korte en duidelijke uitleg.

Actieradius

Als je een elektrische fiets koopt, wil je natuurlijk graag weten hoe ver je met een volle accu kunt fietsen. De actieradius is van verschillende factoren afhankelijk, zoals weer, wegdek, geografie en gewicht.

Vaak wordt bij de vergelijking van accu’s, de vergelijking gemaakt op basis van capaciteit (ampère-uur). Echter, een vergelijking op basis van uitsluitend capaciteit geeft geen volledig beeld, aangezien de prestatie van een batterijpakket ook afhankelijk is van de batterijspanning (voltage) tijdens het ontladen. 

De beste manier om batterijpakketten met elkaar te vergelijken, is door te kijken naar de hoeveelheid energie die door het batterijpakket geleverd kan worden in Wattuur (Wh). Het aantal Wattuur houdt zowel rekening met de capaciteit van de batterij als de gemiddelde batterijspanning bij het ontladen. Hoe hoger het aantal Watturen hoe hoger de actieradius.

Er zijn naast de accu talloze andere factoren die de actieradius positief of negatief beïnvloeden:

  • Gebruik trapkrachtsensor of speedsensor. Doordat een trapkrachtsensor reageert op jouw inspanning, is een langere actieradius mogelijk.
  • Totaalgewicht (gewicht van fiets + berijder + belading).
  • Weerstand (windkracht, bandenspanning, versnelling, conditie van het wegdek en hoogteverschillen).
  • Rijprogramma. Zo kan op fietsen met ION® technologie een programma op maat geïnstalleerd worden.
  • Trapbekrachtigingsniveau. Hoe lager het niveau, hoe hoger de actieradius.
  • De conditie van de accu. Lees het bijgeleverde instructieboekje goed door en laat jouw Batavus dealer regelmatig onderhoud plegen.
  • De leeftijd van de accu. Naarmate de accu ouder wordt, neemt de capaciteit af en kun je minder kilometers fietsen met een accu.

 

Video

 


Site design by Studio5600.com